Warsztat serwisowy Festool

Najważniejszy jest dobry napęd

Silnik jest sercem każdego elektronarzędzia. Ale dobry silnik to nie wszystko: zwłaszcza w elektronarzędziach akumulatorowych niezbędna jest perfekcyjna współpraca akumulatora i silnika. Główni konstruktorzy Fabian Grass i Martin Graf wyjaśniają w wywiadzie, jak ważna dla codziennej pracy na placu budowy jest praca zespołowa akumulatora i silnika.

Jak ważny dla elektronarzędzia jest dobry silnik?

Fabian Grass: Festool zawsze dąży do perfekcji w rozwoju i produkcji swoich narzędzi. Ten cel przyświecał nam również w pracy nad napędami. Silniki stanowią serce elektronarzędzia i dlatego mają bezpośredni wpływ na wynik i postępy prac. Jako część elektrycznego układu napędowego silnik ma również decydujący wpływ na wydajność maszyny.
Planex Easy w warsztacie serwisowym Festool

Co odróżnia nowoczesne silniki od starych?

FG: Oprócz stale rosnącego zapotrzebowania na moc, coraz większego znaczenia nabierają takie cechy jak prędkość obrotowa, mechanizmy zabezpieczające, wydajność, niskie zużycie, waga i rozmiar. W naszych elektronarzędziach „EC“ oznacza „electronically commutated“, co stanowi inną nazwę technologii Brushless.
Planex Easy w warsztacie serwisowym Festool

Silniki brushless, czyli bezszczotkowe, stały się standardem branżowym. Co odróżnia technologię silników Festool od innych?

FG: Mamy za sobą wieloletnie doświadczenia z bezszczotkowymi silnikami. Wykorzystaliśmy to doświadczenie do opracowania nowego silnika z systemem modułowym do każdego zastosowania w segmencie narzędzi zasilanych sieciowo i akumulatorowo. W najbliższych latach nasi użytkownicy w poszczególnych segmentach zobaczą i doświadczą w praktyce, że udało nam się to w dłuższej perspektywie.
Planex Easy w warsztacie serwisowym Festool

Czy Festool nadal używa silników szczotkowych, czy tylko silników bezszczotkowych?

FG: W przyszłości będziemy nadal używać silników szczotkowych. Stosuje się je w maszynach, w których zalety bezszczotkowych silników odgrywają niewielką rolę. Będziemy kontynuować produkcję tych silników w naszym zakładzie w Neidlingen. Również w tym obszarze stale się rozwijamy i optymalizujemy, aby sprostać przyszłym wymaganiom.
Planex Easy w warsztacie serwisowym Festool
Planex Easy w warsztacie serwisowym Festool

Czym różni się silnik ze szczotkami węglowymi od silników bezszczotkowych?

FG: Dwie istotne różnice to konserwacja i gęstość mocy. Silniki bezszczotkowe nie posiadają szczotek węglowych, które zużywają się w czasie pracy. Daje nam to możliwość produkcji elektronarzędzi niewymagających konserwacji. Wiąże się to również ze znacznie mniejszą liczbą komponentów. To z kolei ma pozytywny wpływ na wielkość, wagę, a tym samym na gęstość mocy. Tak więc dzięki silnikom bezszczotkowym budujemy mniejsze narzędzia, które wymagają niewielu zabiegów konserwacyjnych, a jednocześnie są bardziej wydajne.

Gdzie są produkowane nasze silniki? A ponadto: Czy wszystkie komponenty są wykonane przez nas?

FG: ? Nasze silniki są produkowane we własnym zakładzie w Neidlingen. W przypadku poszczególnych komponentów polegamy na naszej wieloletniej współpracy z międzynarodowymi dostawcami.
Szlifierka przegubowa Planex Easy w warsztacie serwisowym Festool

Jak te nowoczesne silniki wpływają na technologię akumulatorów?

Martin Graf: Akumulator jest źródłem energii dla elektrosilnika. Dostarcza on skończoną ilość energii w przeciwieństwie do zasilacza. Dlatego właśnie silniki i układy napędowe muszą mieć wysoką sprawność, szczególnie w przypadku produktów akumulatorowych. Wysoka sprawność oznacza, że zarówno silnik jak i układ napędowy efektywnie wykorzystują energię akumulatora. Zwiększa to żywotność i wydajność narzędzia. Dlatego też nasze silniki EC-TEC mają znacznie wyższą sprawność niż silniki ze szczotkami węglowymi i są szczególnie odpowiednie do narzędzi akumulatorowych.

„Najlepszy silnik jest bezużyteczny bez odpowiedniego akumulatora.“

Martin Graf, kierownik działu rozwoju modułów w Festool

Również szlifierka przegubowa Planex i TID 18 są wyposażone w unikalne silniki Festool.

Czyli silnik i akumulator to zespół, a nie izolowane elementy?

MG: Tak, jest kompletny system, który działa tylko w połączeniu. Najlepszy silnik jest bezużyteczny bez odpowiedniego akumulatora.

Czy akumulatory są opracowywane specjalnie dla silników?

MG: Tak i nie - opracowujemy układy napędowe składające się z układów elektronicznych, oprogramowania, akumulatora i silnika. Systemy te nie zawsze są takie same, ale są zaprojektowane i zoptymalizowane pod kątem specyficznych wymagań każdego elektronarzędzia. Oddajemy do rąk użytkowników narzędzia szyte na miarę, nie tylko pod względem ergonomii, ale również w silnika, napędu i zasilania.

Jak dobry silnik wpływa na codzienną pracę?

FG: „Silnik jest dobry wtedy, gdy użytkownik pozytywnie go ocenia.“ Oznacza to, że musi to być urządzenie o niskim poziomie emitowanego hałasu, wibracji i wytwarzanego ciepła, a jednocześnie o wysokiej mocy. A wszystko to nawet po wielu latach i niezliczonych godzinach użytkowania w trudnych warunkach. Tego wymagamy od dobrego silnika.

„Silnik jest dobry wtedy, gdy użytkownik pozytywnie go ocenia.“

Fabian Grass, kierownik zespołu rozwoju napędu w Festool

Silnik jest wybierany w zależności od zastosowania.

Czy istnieją różne silniki do różnych zastosowań? Prace szlifierskie mogą trwać bardzo długo, podczas gdy cięcie wymaga dużego nakładu siły...

FG: Dokładnie tak. Na początku określamy zapotrzebowanie na moc w postaci piramidy. Zakres ten obejmuje prace od „długotrwałych“ do „bardzo krótkich i intensywnych“. Ważna jest również prędkość obrotowa, która ma bezpośredni wpływ na chłodzenie silnika. Zgodnie z naszą obietnicą dotyczącą jakości dobieramy odpowiedni silnik spośród 1600 możliwych wariantów, w zależności od zastosowania, zmieniając jego długość i średnicę.
Silnik EC był stale rozwijany i różne jego wersje były instalowane w akumulatorach i elektronarzędziach sieciowych.

Od kiedy rozwijamy bezszczotkowe silniki Festool?

FG: Trudno jest określić datę. Rozwój rozpoczął się około 2004 roku wraz z pierwszą generacją silników EC-TEC. Po raz pierwszy zastosowano go we wkrętarce akumulatorowej. Silnik EC jest stale rozwijany i różne jego wersje zostały zainstalowane w akumulatorach i elektronarzędziach sieciowych. Również dziś silnik ten jest stosowany w naszych maszynach, równolegle do nowej generacji EC 2.0.

Co jest ważniejsze: silnik pasujący do narzędzia czy najmocniejszy z możliwych, niezależnie od zastosowania?

FG: Zdecydowanie silnik pasujący do narzędzia.